Sunday, March 26, 2006

meh tgk ni:)

Penjual TelurDi sebuah pasar tradisional.
Pembeli: "Dik, telur sekilo berapa?
"Penjual: "Telur ayam atau telur itik?
"Pembeli: "Telur ayam.
"Penjual: "Telur ayam biasa atau ayam kampung?
"Pembeli: "Ayam biasa.
"Penjual: "Yang tempatan atau yang import?
"Pembeli: "Yang tempatan.
"Penjual: "Yang tempatannya mahu yang dari Ipoh, Kuala Selangor atauTampin?
"Pembeli: "Yang Ipoh lah..." (Sambil terlihat kesal).
Penjual: "Mahu yang Ipoh Pusat, Barat, Timur, Utara, atau Selatan?
"Pembeli: "Adik nie jual telur atau nak jalan-jalan?
"Penjual: "Maaf kak, saya penjual mee rebus kat sebelah. Kebetulan yangjualtelur pergi makan. Sayadisuruh berbual dulu dengan pembeli sampai dia datang.

kecantikan lelaki dan kegagahan wanita

Kecantikan Lelaki
Kecantikkan seorang lelaki bukan kepada rupa fizikal tetapi
pada murni rohani
Lelaki yang cantik.....................
Adalah lelaki yang mampu mengalirkan airmata untuk ingatan,
Adalah lelaki yang sedia menerima segala teguran,
Adalah lelaki yang memberi madu, setelah menerima racun,
Adalah lelaki yang tenang dan lapang dada,
Adalah lelaki yang baik sangka dan,
Adalah lelaki yang tak pernah putus asa.
Kecantikkkan lelaki berdiri di atas kemuliaan hati
Seluruh kecantikan yang ada pada Muhammad yang umi
Adalah kecantikan yang sempurna seorang lelaki.

Kegagahan Wanita
Kegagahan seorang wanita bukan kepada pejal otot badan,
tetapi pada kekuatan perasaan,
Perempuan yang gagah.................
Adalah perempuan yang tahan menerima sebuah kehilangan,
Adalah perempuan yang tidak takut pada kemiskinan,
Adalah perempuan yang tabah menanggung kerinduan setelah
Adalah perempuan yang tidak meminta-minta agar di penuhi segala
kegagahan perempuan berdiri di atas teguh iman,
Seluruh kegagahan ini ada pada Khatijah yang ehsan.
Adalah kegagahan sempurna bagi seorang perempuan
... .

YA ALLAH forgive me

Today, upon a bus,
I saw a girl with golden hair.
and wished I was as fair.
When suddenly she rose to leave,
I saw her hobble down the aisle
She had one leg and wore a crutch.
But as she passed, a smile.
Ya Allah, forgive me when I whine.
I have 2 legs, the world is mine.
I stopped to buy some candy.
The lad who sold it had such charm.
I talked with him, he seemed so glad.
If I were late, it'd do no harm.
And as I left, he said to me,
"I thank you, you've been so kind."
"It's nice to talk with folks like you.
You see," he said, "I'm blind."
Ya Allah, forgive me when I whine.
I have 2 eyes, the world is mine.
Later while walking down the street,
I saw a child with eyes of blue.
He stood and watched the others play.
He did not know what to do.
I stopped a moment and then I said,
"Why don't you join the others, dear?
" He looked ahead without a word.
And then I knew, he couldn't hear.
Ya Allah, forgive me when I whine.
I have 2 ears, the world is mine.
With feet to take me where I'd go.
With eyes to see the sunset's glow.
With ears to hear what I'd know.
Ya Allah, forgive me when I whine.
I've been blessed indeed, the world is mine.

when death come knocking.....

It was early in the morning at four,
When death knocked upon a bedroom door,
Who is there? The sleeping one cried.
I'm Malaikat Maut, let me inside.

At once, the man began to shiver,
As one sweating in deadly fever,

He shouted to his sleeping wife,
Don't let him take away my life.

Please go away, O Angel of Death!
Leave me alone; I'm not ready yet.

My family on me depends,
Give me a chance, O please prepense!

The angel knocked again and again,
Friend! I'll take your life without a pain,

Tis your soul Allah requires,
I come not with my own desire.

Bewildered, the man began to cry,
O Angel I'm so afraid to die,

I'll give you gold and be your slave,
Don't send me to the unlit grave.

Let me in, O Friend! The Angel said,
Open the door; get up from your bed,

If you do not allow me in,
I will walk through it, like a Jinn.

The man held a gun in his right hand,
Ready to defy the Angel's stand.

I'll point my gun, towards your head,
You dare come in; I'll shoot you dead.

By now the Angel was in the room,
Saying, O Friend! Prepare for you doom.

Foolish man, Angels never die,
Put down your gun and do not sigh.

Why are you afraid! Tell me O man,
To die according to Allah's plan?

Come smile at me, do not be grim,
Be Happy to return to Him.

O Angel! I bow my head in shame,
I had no time to take Allah's Name.

From morning till dusk, I made my wealth,
Not even caring for my health.

Allah's command I never obeyed,
Nor five times a day I ever prayed.

A Ramadan came and a Ramadan went,
But no time had I to repent.

The Hajj was already FARD on me,
But I would not part with my money.

All charities I did ignore,
Taking usury more and more.

Sometimes I sipped my favorite wine,
With flirting women I sat to dine.

O Angel! I appeal to you,
Spare my life for a year or two.

The Laws of Quran I will obey,
I'll begin SALAT this very day.

My Fast and Hajj, I will complete,
And keep away from self-conceit.

I will refrain from usury,
And give all my wealth to charity,

Wine and wenches I will detest,
Allah's oneness I will attest.

We Angels do what Allah demands,
We cannot go against His commands.

Death is ordained for everyone,
Father, mother, daughter or son.

I'm afraid this moment is your last,
Now be reminded, of your past,

I do understand your fears,
But it is now too late for tears.

You lived in this world, two score and more,
Never did you, your people adore.

Your parents, you did not obey,
Hungry beggars, you turned away.

Your two ill-gotten, female offspring,
In nightclubs, for livelihood they sing.

Instead of making more Muslims,
You made your children non-Muslims.

You ignored the Mua'dhin Adhaan,
Nor did you read the Holy Quran.

Breaking promises all your life,
Backbiting friends, and causing strife.

From hoarded goods, great profits you made,
And your poor workers, you underpaid.

Horses and cards were your leisure,
Moneymaking was your pleasure.

You ate vitamins and grew more fat,
With the very sick, you never sat.

A pint of blood you never gave,
Which could a little baby save?

O Human, you have done enough wrong,
You bought good properties for a song.

When the farmers appealed to you,
You did not have mercy, tis true.

Paradise for you? I cannot tell,
Undoubtedly you will dwell in hell.

There is no time for you to repent,
I'll take your soul for which I am sent.

The ending however, is very sad,
Eventually the man became mad

With a cry, he jumped out of bed,
And suddenly, he fell down dead.

O Reader! Take moral from here,
You never know, your end may be near

Change your living and make amends
For heaven, on your deeds depends.

mutiara hikmah


1. Jaga Lidahmu
"Hati itu adalah tempat rahsia dan bibir itu kuncinya sementara lidah adalah anak kuncinya. Oleh itu hendaklah setiap orang menjaga anak kunci rahsianya".

2. Kebaikan Ilmu
"Tidak ada simpanan yang lebih berguna daripada ilmu, tidak ada sesuatu yang lebih beruntung daripada adab, tidak ada kawan yang lebih bagus daripada akal dan tidak ada benda ghaib yang lebih dekat daripada maut".

3. Bandingan Akal Dan Harta
"Akal itu menteri yang menasihat dan harta itu seorang tamu yang akan berangkat"

4. Bandingan Perkataan
"Perkataan itu seperti ubat; jika engkau gunakan sedikit daripadanya akan memberi faedah, tetapi jika digunakan terlalu banyak akan membahayakan"

5. Siarkan Kebaikan Orang
"Apabila engkau berbuat kebaikan sembunyikan, dan apabila orang membuat kebaikan kepadamu hendaklah engkau sebarkan"

6. Dunia
"Dunia itu awalnya payah, akhirnya binasa, halalnya dihisab dan haramnya diazab"

7. Bala Terhebat
"Manusia yang mendapat sehebat-hebat bala dan paling banyak kesusahan ialah orang yang mempunyai lidah yang terlepas dan hati yang tertutup iaitu dia tidak dapat diam dan tidak pandai memperelaokkan kata-katanya"

8. Bergaullah Dengan Baik
"Bergaullah sesama manusia dengan satu pergaulan yang jika kamu tiada, mereka akan rindu kepada kamu dan jika kamu mati mereka akan menangisimu"

9. Nasib Si Pemarah Dan Putus Asa
"Tidak akan engkau dapati orang yang pemarah itu senang, tidak yang berakal itu tamak, tidak yang pemurah itu dengk dan tidak yang berputus asa itu kaya"

10. Sabar
"Kesabarn itu ada dua iaitu sabar menahan sesuatu yang engkau benci dan sabar melepaskan sesuatu yang engkau suka. Dan yang kedua itu lebih berat atas nafsu"

layar keinsafan...

Takut Dengan Dosa

Orang mukmin yang sejati itu
Jika terbuat dosa
Hatinya luka,punah,sedih dan derita
Jiwanya parah, dia tidak boleh melupakannya
sepanjang masa
Kalau anggota lahir, sudah tentu nampak berdarah
Kalaupun sembuh dari lukanya
Namun parutnya ada
Begitulah halus perasaan seorang hamba Allah yang berdosa
Dia tidak boleh melupakannya sepanjang masa
Bagaimana dia boleh melupakannya
Kerana parutnya masih ada
Ertinya ingatannya kepada dosa tidak boleh dilupakan
Teringat sahaja jiwanya tersiksa
Teringat sahaja hatinya derita
Payah sekali dia mahu melupakannya
Perasaan ini adalah anugerah dan nikmat dari Tuhannya
Takut dengan dosanya itu adalah buat syafaat kepadanya
Tersiksa dengan dosa , derita dengan kesalahan
Dianggap oleh Allah itulah hukuman
kepada hamba-hambanya
Moga diakhirat kelak terlepas
Daripada siksa Nereka
Begitulah hati seorang mukmin
Sentiasa sahaja bergelora
Kerana takut dengan Tuhannya
Lebih-lebih lagi setelah berbuat dosa
Kalaulah Allah perlihatkan kepada manusia
Sudah tentu manusia akan mengatakan dia telah gila
Kerana keluh kesahnya sentiasa bergelumbang
didalam jiwanya
Kerana takut sangat dengan Tuhannya

bidadari dunia

"Keistimewaan yang Tuhan berikan kepada wanita terlalu banyaknya". "Kasihnya Tuhan kepada wanita!" Itulah kata-kata yang paling mudah digunakan untuk menggambarkan 'layanan' istimewa terhadap wanita dalam Islam. Sesungguhnya, tidak akan ada mana-mana ajaran, ideologi, isme atau agama lain yang dapat melayan wanita dengan sebegitu baik sepertimana Islam melayan wanitanya. Malah, kalau bergabung pun kesemua wanita yang cerdik pandai, berharta dan berkuasa di seluruh dunia ini untuk menambah hak dan pengiktirafan buat mereka, mereka pasti tidak akan mencapai taraf kemuliaan serta layanan baik yang Allah SWT tawarkan buat seorang wanita di dalam Islam.Namun, ramai wanita yang tidak memahami hal ini. Lantaran itu kebanyakan mereka tertipu oleh nafsu sendiri dan merasa terkongkong dengan amalan atau larangan tertentu yang digunakan ke atas wanita Islam seperti amalan menutup aurat, larangan bergaul bebas, poligami, larangan wanita menjadi pemimpin dan lain-lain lagi. Mereka cukup takut dan gerun dengan kesemua amalan atau larangan yang dianggap sangat menindas wanita. Walhal kalau dikaji setiap satu amalan atau larangan itu, mudah sahaja untuk melihat hikmah dan kebaikannya kepada kaum wanita itu sendiri.Lalu kita melihat apa yang diperjuangkan oleh pejuang-pejuang hak wanita ialah mereka kalau boleh tidak mahu sebarang sekatan dikenakan ke atas mereka. Tentulah ini tidak munasabah. Sedangkan manusia sendiri banyak membuat peraturan-peraturan serta larangan itu dan ini, atas alasan hendak menjaga keselamatan diri atau masyarakat awam. Contohnya, dalam soal lalu-lintas, terlalu banyak peraturan dan larangan yang manusia buat seperti jangan memandu melebihi had laju, tidak boleh letak kereta di garisan kuning, mesti berhenti apabila ada isyarat lampu merah, mesti hidupkan lampu selepas pukul 7 malam dan berbagai-bagai lagi. Kalau dalam bidang sekecil ini pun perlu banyak peraturan dan larangan, sudah tentulah dalam bidang kehidupan lebih memerlukan lagi, dan lebih-lebih lagilah kalau skopnya itu jauh lebih luas iaitu untuk keselamatan dunia dan Akhirat.Tuhan sebenarnya sangat kasih dan memuliakan kaum wanita. Segala suruhan dan larangan yang Tuhan kenakan ke atas kaum wanita tidak lain dan tidak bukan ialah untuk memastikan keselamatan dirinya dan masyarakat dan sekali-kali bukan untuk menyusahkan mereka. Tetapi, atas hujah dan alasan apa dakwaan ini dibuat? Mari kita lihat satu persatu pengiktirafan yang diberikan olehTuhan kepada wanita, sama ada setara langsung atau pun tidak
.i) Gelaran bagi `isteri' di dalam Al QuranPerkataan yang Allah SWT gunakan di dalam Al Quran untuk menunjukkan suami atau isteri adalah perkataan yang sama, sedangkan dalam bahasa-bahasa lain, perkataan untuk suami dan perkataan untuk isteri menggunakan dua perkataan yang berbeza. Misalnya, dalam bahasa Inggeris, perkataan untuk suami ialah `husband’ manakala perkataan untuk isteri ialah `wife'. Sementara dalam bahasa Perancis pula, perkataan untuk suami ialah `mari' manakala perkataan `femme' untuk isteri.Tetapi di dalam Al Quran, suami dan isteri tidak disebut dua perkataan yang berbeza `zaujuh' dan `zaujati'. Hanya satu perkataan yang digunakan untuk kedua-duanya iaitu `zaujuh' yang bermakna `pasangan'. Islam melihat suami dan isteri adalah pasangan, penutup dan juga pelindung buat yang lain. Mereka dilihat sebagai sepasang, bukan berasingan. Sudah tentulah ini bermakna yang kaum lelaki di dalam Islam tidak dianggap lebih mulia daripada kaum wanitanya. Apabila kita mengatakan sepasang kaca mata, sepasang stokin atau sepasang baju, tentulah kita menganggap mereka setara dan tidak dapat dipisahkan di antara satu sama lain. Dan sudah tentulah kita tidak menganggap yang stokin kanan lebih hebat daripada stokin kiri atau kaca mata kanan lebih baik daripada kaca mata kiri. Begitulah tamsilannya sepasang suami isteri di dalam Islam seperti yang tercatat di dalam Al Quran.Namun, gelaran zaujuh ini hanya diberikan kepada isteri yang sama beriman. Bagi isteri yang tidak beriman, mereka tidak disebut zaujuh. Contohnya, isteri Nabi Lut dan isteri Nabi Nuh. Di dalam Al-Quran, mereka disebut 'imraah', kerana isteri sebegini tidak dianggap pelengkap, pelindung atau penutup kepada suaminya.
ii) Pembelaan Rasulullah SAW Terhadap WanitaRasulullah SAW ada banyak menyatakan Hadis-Hadis yang menunjukkan betapa wanita itu dimuliakan di dalam Islam. Antaranya:a. "Syurga di bawah telapak kaki ibu."Apakah wanita tidak rasa mulia dengan Hadis ini? Mengapa Rasulullah SAW memilih perkataan "di bawah telapak kaki" dan bukan "di dalam tangan" atau "di sisi" seorang ibu? Sudah tentu ini sangat menggambarkan mulianya seorang wanita di dalam Islam. Seorang yang faham tentu akan sangat memandang mulia, menghormati, membela serta berlumba-lumba untuk berkhidmat dan meng'hamba'kan diri kepada ibunya (dengan syarat segala yang dibuat itu tidak melanggar syariat). Tidakkah beruntung menjadi seorang ibu di dalam Islam? Dia tidak akan terbiar dan dipinggirkan, malah akan sentiasa dibela, dihormati dan dimuliakan oleh anak-anaknya.
b. "Orang yang paling baik dari antara kamu itu ialah yang paling baik kepada isi rumahnya, dan aku ini orang yang paling baik dari antara kamu kepada isi rumahku."
c. "Tidak akan memuliakan perempuan-perempuan melainkan orang yang mulia, dan tidak menghina akan perempuan-perempuan melainkan orang yang hina."(Hadis riwayat Ibnu `Asakir)
d. "Bergaullah kamu dengan isteri-isteri kamu dengan cara yang sopan. Kemudian bila kamu tidak menyukai mereka, (maka bersabarlah) kerana mungkin kamu tidak menyukai sesuatu, padahal Allah menjadikan padanya kebaikan yang banyak."
e. "Janganlah seorang mukmin lelaki membenci kepada seorang (isterinya yang) mukminah, kerana walaupun ada satu perangainya yang lelaki itu tidak suka, tetapi (tentu) ada lain perangainya yang ia suka."(Hadis riwayat Ahmad dan Muslim)Demikianlah hak-hak istimewa seorang wanita yang diberi oleh Islam. Dalam satu masyarakat yang bertaqwa, kaum wanita tidak perlu bimbang yang mereka akan diperleceh, dipermain atau diperkotak-katikkan oleh kaum lelaki, sebaliknya mereka boleh yakin bahawa pihak lelaki akan sentiasa melindungi, menasihati, menegur dan membimbing mereka dengan ikhlas.
iii) Bahagian Tubuh Wanita Dianugerahkan Nama yang MuliaDalam tubuh wanita, ada satu bahagian yang diberi nana yang begitu mulia iaitu rahim.
Perkataan ini diambil dari nama Tuhan, yang bermaksud `Maha Penyayang'. Sudah tentulah Tuhan tidak akan memberikan nama yang semulia ini kepada sesuatu yang hina di sisi-Nya. Sudah tentuTuhan akan memilih sesuatu yang mulia juga untuk dianugerahkan nama yang begitu mulia. Tuhan tidak berikan nama yang semulia ini kepada bahagian tubuh lelaki tetapi Dia memberikannya kepada bahagian tubuh wanita. Rahim inilah yang merupakan penghubung kepada makhluk. Di dalam rahimlah, wanita menjaga ciptaanTuhan dan memberi makan kepada apa yang Tuhan ciptakan.Kaum wanita sepatutnya merasa sangat malu kepada Tuhan kerana memberi penghargaan yang begitu tinggi kepada mereka. Siapa boleh nafikan kepentingan rahim untuk kewujudan manusia? Anugerah rahim kepada wanita sebenarnya sudah cukup untuk membuktikan akan mulianyawanita di sisi Tuhan.iv) Diberi Pahala yang BerterusanWanita disebut `kurang dari sudut agama', tetapi ini bukan bermaksud yang wanita itu kurang dari sudut iman dan taqwanya. Mereka cuma kurang bersolat ketika datang haid dan nifas. Namun, oleh kerana di waktu-waktu lain mereka sentiasa bersolat, maka sepanjang waktu haid dan nifas itu, Tuhan tetap memberikan juga pahala solat sekiranya mereka dapat bersabar dengan keadaannya yang tidak selesa itu.Bayangkan seorang wanita yang baru melahirkan anak. Sudahlah digugurkan dosa-dosanya seperti seorang bayi yang baru lahir, diberikan pula pahala solat percuma sepanjang dia dalam keadaan nifas. Dan kalau dia sabar menyusu, memelihara dan melayan kerenah anaknya pula, makin banyaknya pahala yang Tuhan sediakan untuknya.Aduh! Maha Pemurahnya Tuhan kepada wanita. Maha Baiknya Tuhan kepada golongan yang sering dianggap lemah dan terpinggir ini! Kalaulah wanita-wanita pejuang hak asasi itu tahu begini sekali ganjaran-ganjaran yang Tuhan berikan kepada seorang wanita mukminah, pastilah mereka akan meninggalkan perjuangan mereka. Tidak ada apa-apa lagi hak yang perlu diperjuangkan oleh seorang wanita mukminah. Yang Tuhan tawarkan itu pun sudah terlampau banyaknya.

what do u get from this????

> >WHAT CHINESE THINKS OF MALAYS> >~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~> >> >01. You MALAY call each other 'BODOH' for fun, and too 'BODOH' to realize> it's an offensive word.> >> >
02. You're the LAZIEST person on God's earth.> >> >
03. Always update with "lagu-lagu A-minor", "lagu-lagu rindu" and "wayang> >hindustani".> >> >
04. Always give a very long honourable speech start from Duli Yang Maha> >Mulia, Tan Sri, Puan Sri, YB-YB, Yang Berbahagia Datuk, Datuk-Datuk,> >Datin-Datin, Tuan Haji, T uan Pengerusi Majlis.. and last sometime> >least...."rakyat jelata" sekalian......."terlebih dahulu saya ingin> membuka> >majlis dengan asalamualaikuwaramatulahiwabarakatu......"> >> >
05. Many Malay ended at "pusat pemulihan dadah" for common drug abuse.> >> >
06. "Air sirap" is the cheapest drink you can afford.> >> >
07. You like to tease and act perverted when someone with sexual appeal> >passing by.> >> >08. You self proclaimed from a superior race (Arabs).> >> >
09. You love to eat, especially FREE FOOD.> >> >
10. Malay favourite quote = REZEKI JANGAN DI TOLAK.> >> >
11. Malay least favourite word = JANJI MELAYU.> >> >
12. Your girls got a mouthfull of chicken's ass (loudmouths).> >> >
13. You can't stand it and always keep on staring at someone who are> be tter> >dressing/looking rather than your back-dated looks.> >> >
14. You wear your shirt more than 4 times before wash it.> >> >
15. You feel it's not right to eat first before everybody gets their meal> >(while your meal is getting cold).> >> >
16. You got that annoying habit of wanting people to acknowledge you.> >> >
17. You know for the fact that you are supersticious (bomohs and dukuns).> >> >
18. You know for the fact that Malay jokes are decently lame and you> always> >force yourself to laugh when other malay joker telling their lame jokes.> >> >
19. You always try to take advantage on other people work..> >> >
20. You are trained to be a sweet talker.> >> >21. You love to offer drinks to your boss while polishing his shoe.> >> >
22. You always pick on juniors.> >> >
23. You don't care if everyone in your class/office know for the fact> that you are lazy.> >> >
24. You are very protective on your seniority.> >> >
25. You are quite a slow thinker.> >> >
26. You prefer to borrow people's stuff rather than buy it, but hardly> return it back.> >> >
27. You also always use other's property without asking permission.> >> >
28. Many of you are not sincere when making friend with non-malays.> >> >
29. You always waste your time in the public phone talking about> >"janji-janji manis", "omong- omong kosong", "aku hidup dalam> blues","Hindi> >superstar" and "cinta-sayang". (these are direct quotes...)> >> >
30. Malay most popular ambition... * to the public = "ingin menjadi> seorang> >insan yang berguna" * in reality = to be a clerk, des patch, factory> worker> >> >
31. Gossip are number 1 favourite past time.> >> >
32. Malay favourite magazine are URTV, Mangga, Jelita, Remaja and> Variasari.> >> >
33. Mark as "bangsa pendengki" by other race in Malaysia.> >> >
34. When someone giving a speech, a Malay usually will nod their head> >(kepala terangguk-angguk) not to show that they understand, but just> simply> >to act that they understand in a serious manner.> >> >
35. Deep in the eyes of Malay, the meaning of "TERSIPU-SIPU BAHASA" and> >"MALU-MALU KUCING" are..... * GREAT APPETITE WITH A VENGEANCE> >> >
36. Malay got less friend from other races because... * Malay are too> proud> >of their own language which makes them stuck-up * Malay also ignore that> >other etnic groups and foreign people are willing to learn to speak in> Malay while got other> >knowledge in other language. (so now you know why this email is written> in ENGLISH)> >> >
37. In Malaysia, people said "wear condom and don't forget to take a bath> >with Dettol if you make love to a Malay".> >> >
38. An example of a Malay with good grades =STRAIGHT C-MINUS> >> >
39. A Malay boss are known as * intimidating his staff * Sexual harrasing> & Blackmailing> >* Welcome more family member and friends to join the company * Corruption> >* Always bring company's item home for personel use.> >> >
40. Malay, as the biggest population in Malaysia, are always feels> threaten with the> >minority Christian in the country.> >> >
41. Malay chicks always dream to have sex with White Man but always ended> >get f*ck by their own species. (Im sorry if this offended y ou, but it was> a promise)> >> >
42. Most babies found in the bushes and dustbin are Malay.> >> >
43. Most adultery/incest cases are by Malay.> >> >
44. Most divorce cases are by Malay couple.> >> >
45. Most yuppie wannabes are Malay.> >> >
46. Malay man got the habit using sink/wash hand area to rinse and wash> >their penis mostly in their bathroom, hostel and also in the public> toilet.> >> >
47. Malay love to make fun at people who use toilet paper to wipe ass> >because they love to touch their sh*t with their hand.> >> >
48. Malay knows that other races could not dare to eat malay food not> >because of the spices but because the food was process by their> ass-wiping-hand.> >> >
49. Malay use toilet paper in Malay restaurant/food court/warung to wipe> customer's> >mouth and hand.> >> >
50. A typical malay Ready-to-wear.....* a long, torn jeans, * a T-shirt *> a pair of loafers> >> >
51. Malays can't live without rice and chilli.> >> >52. A malay who check in a foreign hotel will cook their food inside the> >hotel room with water boiler and a portable mini cooker to save cost.> >> >
52. Malay knows their favourite fast food......KENTUCKY FRIED CHICKEN hot> and spicy.> >> >
53. Malay will eat fried chicken and burger just like in the manner of> >eating rice with hand "one hand lean on the table, slouching head to the> >plate and other hand with finger close to each other to enter mouth".> >> >
54. Malay toilet always smells like "petai".> >> >
55. Malay love to remind people to have their morning shower but they> >themself always ended up havi ng a BO in the afternoon. (BO=body-odour)> >> >
56. Backstabbing are malay greatest asset.> >> >
57. Cheating in examination or test are heredity.> >> >
58. Malay favourite brand are G.A Blue Jeans, Lady-like Jeans, a fake> Ray-ban.> >> >
59. Upper class Malay favourite brand are the cheapest Versace t-shirt,> Malboro Classic> >sometimes fake sometimes not jeans, an old fashion (erik estrada CHIPS)> >Ray-Ban glasses and a discount sales Mark and Spencer.> >> >
60. Weekend are racing paradise for "Mat Motor".> >> >
61. Malay never learn to accept people's opinion as a giude or challenge.> >> >
62. You feel that you had to support Moslem terrorist just because their> are> >Islam and not because their are a serial killers.> >> >
63. Malay favourite living concept = BIAR PERUT KO SONG ASALKAN RUMAH> CANTIK> >MACAM ISTANA.> >> >
64. The only musical instrument you can play is a GITAR KAPOK.> >> >
65. You Malay will pretend to ignore and deny that you are typical.> >> >
66. You MALAYS dreaming to become rich, but not by hard working or> studying> >BUT with ALL KINDS OF SKIM CEPAT KAYA and STUPID MULTI-LEVEL MARKETING> >BUSINESS.> >> >
67. Dont have money but always want to action -buying cars like Waja,> Wira> >and other expensive cars while you know you can only afford a KAPCAI.> >> >
68. Parents very rich but still go overseas using govenment> scholarship.Go> >overseas to enjoy and not to study.> >> >
69. You will start to wondering about yourself after reading this

Tuesday, March 21, 2006


Word-------------- Meaning--------------- Mentioned in the Quran
Al-Dunya this World 115(times)
Al-Akhira The Here After 115

Al-Mala'ikah Angles 88

Al-Shayateen Satan 88
Al-Hayat Life 145
Al-Maout Death 145
Al-Rajul Man 24
Al-Mar'ha Women 24
Al-Shahr Month 12
Al-Yahom Day 365
Al-bahar Sea 32
Al-bar Land 13
If we add up the total words of both "sea" and "land" we get 45. Now if we do a simple calculation:
32/45 X 100% = 71.11111111%
13/45 X 100% = 28.88888888%
Above is what we know today, the percentages of Water (Sea) and Land in the world. Yet another miracle in the Quran.
The Miracles of the Quran will never end. There will never be a time where mankind can fully take in the knowledge that is in this Holy book. It is a miracle to all mankind, the word of God. There is no value that one can set to the words of the Creator. It is a treasure of which guides those that want to succeed in this life and the hereafter.

See, if we see in detail, than we should have a large number of Miracle narrated in Quran. Quran is the only source whcih will Update peoples every time till Roz-e-Hashur.


> Beberapa ketika yang silam, ada seorang ikhwah yang mempunyai seorang
> anak lelaki bernama Mat. Mat membesar menjadi seorang yang lalai
> menunaikan suruhan agama. Meskipun telah berbuih ajakan dan nasihat,
> suruhan dan perintah dari ayahnya agar Mat bersembahyang, puasa dan
> lain-lain amal kebajikan, dia tetap meninggalkannya. Sebaliknya
> amal kejahatan pula yang menjadi kebiasaannya. Kaki judi, kaki botol,
> seribu satu macam jenis kaki lagi menjadi kemegahannya.
> Suatu hari ikhwah tadi memanggil anaknya dan berkata, "Mat, kau ni
> terlalu sangat lalai dan berbuat kemungkaran. Mulai hari ini aku akan
> pacakkan satu tiang di tengah halaman rumah kita. Setiap kali kau
> berbuat satu kejahatan, maka aku akan benamkan satu paku ke tiang
> ini.
> Dan setiap kali kau berbuat satu kebajikan, sebatang paku akan
> ku cabut keluar dari tiang ini."
> Bapanya berbuat sepertimana yang dia janjikan, dan setiap hari dia
> akan
> memukul beberapa batang paku ke tiang tersebut. Kadang-kadang sampai
> berpuluh paku dalam satu hari. Jarang-jarang benar dia mencabut
> keluar paku dari tiang.
> Hari bersilih ganti, beberapa purnama berlalu, dari musim ribut
> tengkujuh berganti kemarau panjang. Tahun demi tahun beredar lepas.
> Tiang yang berdiri megah di halaman kini telah hampir dipenuhi dengan
> tusukan paku-paku dari bawah sampai ke atas. Hampir setiap permukaan
> tiang itu dipenuhi dengan paku-paku.
> Ada yang berkarat lepat dek kerana hujan dan panas.
> Setelah melihat keadaan tiang yang bersusukan dengan paku-paku yang
> menjijikkan pandangan mata, timbullah rasa malu dan keinsafan dalam
> Mat kerana selama ini bergelumang dalam dosa dan noda. Maka dia pun
> berazamlah untuk memperbaiki dirinya. Mulai detik itu, Mat mula
> sembahyang. Hari itu saja lima butir paku dicabut ayahnya dari tiang.
> Besoknya sembahyang lagi ditambah dengan sunat-sunatnya.
> Lebih banyak lagi paku tercabut. Hari berikutnya Mat tinggalkan
> sisa-sisa maksiat yang melekat. Maka semakin banyaklah tercabut
> paku-paku tadi. Hari demi hari, semakin banyak kebaikan yang
> Mat lakukan dan semakin banyak maksiat yang ditinggal,
> hingga akhirnya hanya tinggal sebatang paku yang
> tinggal melekat di tiang. Maka ayahnyapun memanggillah anaknya dan
> berkata: "Lihatlah anakku, ini paku terakhir, dan akan aku
> cabutkannya keluar sekarang.
> Tidakkah kamu gembira?
> Mat merenung pada tiang tersebut, tapi disebalik melahirkan rasa
> gembira sebagai yang disangkakan oleh ayahnya, dia mula menangis
> teresak-esak.
> "Kenapa anakku?" tanya ayahnya, "aku menyangkakan tentunya kau
> gembira kerana semua paku-paku tadi telah tiada.
> Dalam nada yang sayu Mat mengeluh, "Wahai ayahku, sungguh benar
> katamu, paku-paku itu telah tiada, tapi aku bersedih kerana
> lubang dari paku itu tetap kekal di tiang, bersama dengan karatnya."

Friday, March 10, 2006

untukmu WANITA

Allah berfirman:
"Ketika Aku menciptakan seorang wanita, ia diharuskan untuk menjadi seorang yang istimewa. Aku membuat bahunya cukup kuat untuk menopang dunia; namun, harus cukup lembut untuk memberikan kenyamanan."
"Aku memberikannya kekuatan dari dalam untuk mampu melahirkan anak dan menerima penolakan yang seringkali datang dari anak-anaknya."
"Aku memberinya kekerasan untuk membuatnya tetap tegar ketika orang-orang lain menyerah, dan mengasuh keluarganya dengan penderitaan dan kelelahan tanpa mengeluh."
"Aku memberinya kepekaan untuk mencintai anak-anaknya dalam setiap keadaan, bahkan ketika anaknya bersikap sangat menyakiti hatinya."
"Aku memberinya kekuatan untuk mendukung suaminya dalam kegagalannya dan melengkapi dengan tulang rusuk suaminya untuk melindungi hatinya."
"Aku memberinya kebijaksanaan untuk mengetahui bahwa seorang suami yang baik takkan pernah menyakiti isterinya, tetapi kadang menguji kekuatannya dan ketetapan hatinya untuk berada disisi suaminya tanpa ragu." "Dan akhirnya,
Aku memberinya air mata untuk dititiskan. Ini adalah khusus miliknya untuk digunakan bilapun ia perlukan." "Kecantikan seorang wanita bukanlah dari pakaian yang dikenakannya, susuk yang ia tampilkan, atau bagaimana ia menyisir rambutnya.Kecantikan seorang wanita harus dilihat dari matanya, kerana itulah pintu hatinya, tempat dimana cinta itu ada."

wasiat Imam As Syahid Hassan Al Banna

1.Apabila mendengar azan maka bangunlah sembahyang serta-merta walau bagaimana keadaan sekalipun.
2.Bacalah al-Quran, tatapilah buku-buku ilmu, pergilah ke majlis- majlis ilmu, dan amalkanlah zikrullah dan janganlah membuang masa dalam perkara yang tiada memberi faedah.
3.Berusahalah untuk bertutur dalam bahasa Arab kerana bahasa Arab yang betul itu adalah satu-satunya syiar Islam.
4.Janganlah bertengkar dalam apa-apa perkara, sekalipun kerana pertengkaran yang kosong tiada memberi apa-apa jua kebaikan.
5.Janganlah banyak ketawa kerana hati yang sentiasa berhubung dengan Allah itu sentiasa tenang lagi tenteram. 6.Janganlah banyak bergurau kerana umat yang sedang berjuang itu tidak mengerti melainkan bersungguh-sungguh dalam setiap perkara.
7.Janganlah bercakap lebih nyaring daripada kadar yang dikehendaki oleh pendengar kerana percakapan yang nyaring itu adalah suatu rasmi yang sia-sia malah menyakiti hati orang.
8.Jauhilah daripada mengumpat-umpat peribadi orang, mengecam pertubuhan-pertubuhan, dan janganlah bercakap melainkan apa- apa yang memberi kebajikan.
9.Berkenal-kenalanlah dengan setiap Muslimin yang ditemui kerana asas gerakan dakwah kita ialah berkenal-kenalan dan berkasih-sayang.
10.Kewajipan-kewajipan kita lebih banyak daripada masa yang ada pada kita, oleh itu gunakanlah masa dengan sebaik-baiknya dan ringkaskanlah perlaksanaannya.

pesanan LUKMANUL HAKIM pada Anaknya..

"01 - Hai anakku: ketahuilah, sesungguhnya dunia ini bagaikan lautan yang dalam, banyak manusia yang karam ke dalamnya. Bila engkau ingin selamat, agar jangan karam, layarilah lautan itu dengan SAMPAN yang bernama TAKWA, ISInya ialah IMAN dan LAYARnya adalah TAWAKKAL kepada ALLAH.
02 - orang - orang yang sentiasa menyediakan dirinya untuk menerima nasihat, maka dirinya akan mendapat penjagaan dari ALLAH. Orang yang insaf dan sedar setalah menerima nasihat orang lain, dia akan sentiasa menerima kemulian dari ALLAH juga.
03 - Hai anakku; orang yang merasa dirinya hina dan rendah diri dalam beribadat dan taat kepada ALLAH, maka dia tawadduk kepada ALLAH, dia akan lebih dekat kepada ALLAH dan selalu berusaha menghindarkan maksiat kepada ALLAH.
04 - Hai anakku; seandainya ibubapamu marah kepadamu kerana kesilapan yang dilakukanmu, maka marahnya ibubapamu adalah bagaikan baja bagi tanam tanaman.
05 - Jauhkan dirimu dari berhutang, kerana sesungguhnya berhutang itu boleh menjadikan dirimu hina di waktu siang dan gelisah di waktu malam.
06 - Dan selalulah berharap kepada ALLAH tentang sesuatu yang menyebabkan untuk tidak menderhakai ALLAH. Takutlah kepada ALLAH dengan sebenar benar takut ( takwa ), tentulah engkau akan terlepas dari sifat berputus asa dari rahmat ALLAH.
07 - Hai anakku; seorang pendusta akan lekas hilang air mukanya kerana tidak dipercayai orang dan seorang yang telah rosak akhlaknya akan sentiasa banyak melamunkan hal hal yang tidak benar. Ketahuilah, memindahkan batu besar dari tempatnya semula itu lebih mudah daripada memberi pengertian kepada orang yang tidak mahu mengerti.
08 - Hai anakku; engkau telah merasakan betapa beratnya mengangkat batu besar dan besi yang amat berat, tetapi akan lebih lagi daripada semua itu, adalah bilamana engkau mempunyai tetangga (jiran) yang jahat.
09 - Hai anakku; janganlah engkau mengirimkan orang yang bodoh sebagai utusan. Maka bila tidak ada orang yang cerdik, sebaiknya dirimulah saja yang layak menjadi utusan.
10 - Jauhilah bersifat dusta, sebab dusta itu mudah dilakukan, bagaikan memakan daging burung, padahal sedikit sahaja berdusta itu telah memberikan akibat yang berbahaya.
11 - Hai anakku; bila engkau mempunyai dua pilihan, takziah orang mati atau hadir majlis perkahwinan, pilihlah untuk menziarahi orang mati, sebab ianya akan mengingatkanmu kepada kampung akhirat sedang kan menghadiri pesta perkahwinan hanya mengingatkan dirimu kepada kesenangan duniawi sahaja.
12 - Janganlah engkau makan sampai kenyang yang berlebihan, kerana sesungguhnya makan yang terlalu kenyang itu adalah lebih baiknya bila makanan itu diberikan kepada anjing sahaja.
13 - Hai anakku; janganlah engkau langsung menelan sahaja kerana manisnya barang dan janganlah langsung memuntahkan saja pahitnya sesuatu barang itu, kerana manis belum tentu menimbulkan kesegaran dan pahit itu belum tentu menimbulkan kesengsaraan.
14 - Makanlah makananmu bersama sama dengan orang orang yang takwa dan musyawarahlah urusanmu dengan para alim ulamak dengan cara meminta nasihat dari mereka.
15 - Hai anakku; bukanlah satu kebaikan namanya bilamana engkau selalu mencari ilmu tetapi engkau tidak pernah mengamalkannya. Hal itu tidak ubah bagaikan orang yang mencari kayu bakar, maka setelah banyak ia tidak mampu memikulnya, padahal ia masih mahu menambahkannya.
16 - Hai anakku; bilamana engkau mahu mencari kawan sejati, maka ujilah terlebih dahulu dengan berpura pura membuat dia marah. Bilamana dalam kemarahan itu dia masih berusaha menginsafkan kamu,maka bolehlah engkau mengambil dia sebagai kawan. Bila tidak demikian, maka berhati hatilah.
17 - Selalulah baik tuturkata dan halus budibahasamu serta manis wajahmu, dengan demikian engkau akan disukai orang melebihi sukanya seseorang terhadap orang lain yang pernah memberikan barang yang berharga. 18 - Hai anakku; bila engkau berteman, tempatkanlah dirimu padanyasebagai orang yang tidak mengharapkan sesuatu daripadanya. Namun biarkanlah dia yang mengharapkan sesuatu darimu.
19 - Jadikanlah dirimu dalam segala tingkahlaku sebagai orang yang tidak ingin menerima pujian atau mengharap sanjungan orang lain kerana itu adalah sifat riya~ yang akan mendatangkan cela pada dirimu.
20 - Hai anakku; janganlah engkau condong kepada urusan dunia dan hatimu selalu disusahkan olah dunia saja kerana engkau diciptakan ALLAH bukanlah untuk dunia sahaja. Sesungguhnya tiada makhluk yang lebih hina daripada orang yang terpedaya dengan dunianya.
21 - Hai anakku; usahakanlah agar mulutmu jangan mengeluarkan kata kata yang busuk dan kotor serta kasar, kerana engkau akan lebih selamat bila berdiam diri. Kalau berbicara, usahakanlah agar bicaramu mendatangkan manfaat bagi orang lain.
22 - Hai anakku; janganlah engkau mudah ketawa kalau bukan kerana sesuatu yang menggelikan, janganlah engkau berjalan tanpa tujuan yang pasti, janganlah engkau bertanya sesuatun yang tidak ada guna bagimu, janganlah mensia siakan hartamu.
23 - Barang sesiapa yang penyayang tentu akan disayangi, sesiapa yang pendiam akan selamat daripada berkata yang mengandungi racun, dan sesiapa yang tidak dapat menahan lidahnya dari berkata kotor tentu akan menyesal.
24 - Hai anakku; bergaullah rapat dengan orang yang alim lagi berilmu. Perhatikanlah kata nasihatnya kerana sesungguhnya sejuklah hati ini mendengarkan nasihatnya, hiduplah hati ini dengan cahaya hikmah dari mutiara kata katanya bagaikan tanah yang subur lalu disirami air hujan.
25 - Hai anakku; ambillah harta dunia sekadar keperluanmu sahaja, dan nafkahkanlah yang selebihnya untuk bekalan akhiratmu. Jangan engkau tendang dunia ini ke keranjang atau bakul sampah kerana nanti engkau akan menjadi pengemis yang membuat beban orang lain. Sebaliknya janganlah engkau peluk dunia ini serta meneguk habis airnya kerana sesungguhnya yang engkau makan dan pakai itu adalah tanah belaka. Janganlah engkau bertemankan dengan orang yang bersifat talam dua muka, kelak akan membinasakan dirimu.

Wednesday, March 08, 2006

dalam hidup....

cuba kita renungkan...berapa lama kita sudah lalui kehidupan...
erm...nak dihitung..365x berapa tahun kita menghirup udara ciptaan Tuhan..lamakan?
tapi..sebenarnya..kalau dikatakan kita cuma hidup 3 hari..percaya tak?:)
semalam...hari ini...dan esok...semalam memang kita semua dah lalui..hari ini masih kita harungi...esok???mungkin..tapi belum pasti!
kita diberi peluang untuk menarik nafas,dan sepatutnya kita mensyukuri nikmat Tuhan yang kita boleh dapat percuma..dan kita juga berpeluang menghembus nafas,dan kita sepaptutnya bertaubat dalam setiap hembusan yang kita lepaskan.bayangkan kalau hembusan tue hembusan terakhir..macamana?????
Allah bagi kita dua pilihan .. nak hidup dalam keredhaanNya atau kemurkaanNya! kita diberi akal untuk berfikir,mentafsir..jadi???
Dua tempat tinggal yang Abadi untuk kita..Syurga atau Neraka! pilihan ditangan kita...Amal kita? ibadah kita? tanggungjawab kita? sejauh mana?
nak dibayangkan nikmat Syurga tak tercapai dek akal kita.nak masuk syurga ke?tapi klu solat tinggal camne ek!! ibaratnya nak balik malaysia naik kapal terbang tapi takde boarding pass..boleh ker????banyak yang kita kena fikirkan..dan sama-samalah kita fikirkan ye..

4 u 2 remember..

kini kau lupakan ibu,
lupakan juga ayahmu,
mengapa kau begitu,
setelah cinta kau ketemu,
tidakkah kau kasihan,
ibumu sendirian,
disini bukan syurga,
patut kau campakkan....
ayah2 jerih kecilmu,
menghilang dosa dibendul pintumu,
tangis tawa....bukanlah duka...
jadi ingatan mengusik jiwa...

Anugerah Ilahi

kau sukar dimengerti,
kadang tertawa,
kadang menangis sendiri,
tak dapat difahami sukar diselami,
bila kau berkata,
sukar untuk digambarkan,
sukar untuk ditafsirkan,
punya maksud tersirat,
yang tak mampu dileraikan,
fitrahmu yang mudah terguris,
kadang kala sukar dikenali,
bila berbunga sukar dimengerti,
datang dan pergi tanpa khabar,
hanya Ilahi Maha Mengerti,
ciptaanNya bergelar HATI...

Monday, March 06, 2006

salam ukhuwah.

seriang burung yang terbang,seharum bunga yang mekar,mungkin itu yang dapat digambarkan rasa hatiku hari is my fisrt day i create my own blog..heh itupun ada adik comel ni yang tolong klu x ssh gak la nak wat sendiri....erm.seronok rasanya..ada kengkawan yang leh kerjasama...hihi.tu ayat nak mengayat namanya...untuk amy yg comot! moga2 lepas ni leh wat macam2 lagi...see u soon..wasalam


Scroll images by